Araba Aküsü Çeşitleri Nelerdir
Elektronik cihazlar ya da organik veya inorganik olup da enerji gereksinimine ihtiyaç duyan varlıklar, mevcut biyolojik, mekanik faaliyetlerini başlatmak adına bir enerji birikimine ihtiyaç duyarlar; zira böyle bir enerjinin eksikliğinde ihtiyaç duyulan devinim oluşmaz.
Bitkilerde meydana gelen Fotosentez olayındaki ışık enerjisi, güneşten alınarak klorofil pigmentinde işlenir ve bu sayede ışıktan enerji alan pigment üzerinde bir elektron açığa çıkarak indirgenir.
İndirgenme, yükseltgenme faaliyetleri sonucunda ise canlının ihtiyaç duyduğu besin, enerji meydana gelerek canlı faaliyetleri devam eder; işte aynı mantıkla hareket eden araba aküsü, otomobilin mekanik etkisini meydana getirmek adına ihtiyaç duyduğu başlangıç enerjisini ona armağan eder.
Başlangıç enerjisini alan otomobil, muhtevi özelliklerine de bağlı olmakla beraber farklı katolizerlerin etkisinde harekete geçer. Bu durumda araba aküsünden eksik bir aracın hareket etmeyeceğini rahatlıkla söyleyebilir; zaten aynı çalışmayı denersek bunu görebiliriz.
Araba Aküsü Neye Göre Seçilir?
Binlerce farklı araba modeli için yine binlerce farklı araba aküsü bulunur; fakat her bir modelde her bir akünün aynı işlevsellik boyutunda çalışması beklenemez. Bu sebeple bir arabaya uygun düşecek aküyü seçerken bazı kıstasları ele almalı, ona göre doğru akü-araç bileşimini yakalamalıyız.
Her şeyden evvel aracın içinde akünün yerleştirileceği bir alan bulunur ve bu alandan çok büyük akülerin alana sokulması hacim oranınca mümkün olmaz; yani araca ait olacak aküyü belirlemedeki ilk kıstasımız hacim boyutu olur.
Hacim boyutunu ayarladıktan sonra otomobilin motor gücüne bakar, hemen ardından otomobildeki akü varlığına ihtiyaç duyan cihazları kontrol ederiz.
Navigasyon, televizyon, radyo, internet gibi farklı cihazlar akü varlığına ihtiyaç duyarak çalışacağından aküden otomobile yayılan Volt değeri de artar.
Aküler, kurşun asit, nikel kadmiyum, nikel ndemir gibi kullanılan metal cinslerine göre çeşitlere ayrılır.
Günümüzde en yaygın kullanılan akü tipi kurşun-asit akümülatörleridir.Bu aküler de temel olarak kuru ve sulu diye ikiye ayrılır.
Sulu akülerin en fazla kullanılan çeşitleri starter veya SLI (başlatma, ışıklandırma ve ateşleme fonksiyonlarının ingilizce baş harfleri ile ifade edilmiş hali) olarak da tabir ettiğimiz klasik tipteki oto aküleridir.
Oto aküleri de kendi içinde tam kapalı veya buşonları açılabilen diye ikiye ayrılır.
Bu iki tip akünün de iç yapısı aynıdır. Yani her ikisi de klasik tipte kurşun asit akülerdir. Kapalı akülerin farkı buşonların açılamamasıdır. Bu akülere su eklenemediği için voltaj düzenekleri iyi olan araçlara takılması daha uygundur.
Bundan başka iç yapısı ve kullanım alanları farklı olsa da stasyoner (sabit tesis) ve traksyoner (forklift) aküleri de sulu ürünler kapsamına girer.
Kuru yani VRLA akülerin iç yapıları ve teknolojileri farklıdır. VRLA tanımının Türkçe karşılığı sübap ayarlı kurşun asit akü demektir. Bu aküler de iç yapılarına göre ikiye ayrılır.
AGM (elektroliti separatörlere emdirilmiş) ve jelli VRLA aküleri. Bu akülerin temel özelliği asit taşması veya sızdırması olmamasıdır. Gaz çıkışı minimumdur.
Bu yüzden çok güvenlidir ve rafta bekleme ömürleri çok daha uzundur. Ayrıca sulu akülere kıyasla titreşime karşı daha dayanıklıdır. Sevkiyatı, taşınması sorunsuzdur.
Kullanım alanları arasında sabit tesisler, UPS'ler, tekneler ve santraller vardır.
Yorumlar
Yorum Gönder